Het coronavirus houdt de wereld in haar greep. Of eigenlijk moet ik zeggen dat de angst voor het coronavirus de wereld overheerst. Bijna iedereen is doodsbang om ziek te worden en daarom wordt er met man en macht gewerkt om het virus tegen te houden. Overal zijn speciale maatregelen ingesteld, die soms versoepeld worden en daarna weer strenger gemaakt worden. Van alle kanten komen allerlei stemmen om de regels te veranderen. Sommige mensen vinden ze overdreven en willen meer versoepelingen, terwijl anderen juist schreeuwen om meer bescherming, zoals de omstreden mondkapjesplicht.

Wat mij opvalt is dat er van alles aan gedaan wordt om de ziekte zo ver mogelijk bij ons uit de buurt te houden, maar niemand doet iets aan de angst. Terwijl het dáár nu juist om gaat! Waarom zijn wij zo bang voor die ene ziekte? We zijn niet bang voor een “gewoon” griepje, want we weten dat daar niet veel risico’s aan zitten, al gaan er jaarlijks nog wel veel mensen aan dood. We zijn niet bang voor diabetes, want daar zijn heel effectieve behandelingen voor, al werken die niet bij iedereen even goed.

De angst voor het coronavirus komt vooral door het feit dat je eraan dood kunt gaan, of er je hele leven door getekend kunt zijn. De ziekte maakt immers je longen en andere organen kapot, waardoor je vele lichamelijke klachten eraan kunt overhouden. Maar de belangrijkste oorzaak voor de angst is de kans op overlijden.

Materialisme is de heersende wereldreligie van dit moment. Deze theorie houdt in dat alles wat op aarde en daarbuiten is, is ontstaan uit wat je kunt zien. Er is dus geen enkele bovennatuurlijke macht aan te pas gekomen, alles zou geëvolueerd zijn over extreem lange periodes. De meeste mensen twijfelen daar niet eens meer aan. De dood betekent dan ook echt het einde, er is daarna niets meer. Dat verklaart dan ook de angst voor het coronavirus, niemand wil dood. Iedereen wil het leven hier op aarde zo lang mogelijk rekken, zodat er nog even van genoten kan worden. Daarom bestaan er hartoperaties, antibiotica en allerlei middeltjes om maar zo lang mogelijk te kunnen blijven leven.

Bij mij is dat heel anders. Ik ben niet bang voor de dood. Dat komt doordat ik geestelijk al lang gestorven ben. Dat vind jij misschien heel raar klinken, maar het is echt zo. Ik heb al in mijn jonge jaren ontdekt dat de bijbel volledig waar en betrouwbaar is. De bijbel klopt precies met de wereldgeschiedenis, met de natuur en hoe de aarde in elkaar zit, met de archeologische opgravingen, met het psychische aspect van de mens, maar vooral doordat je via de bijbel God persoonlijk kunt leren kennen. In de bijbel lees je niet alleen dat God de aarde en het heelal gemaakt heeft, maar ook wat de oorzaak is van ziekte en dood. En wat eraan te doen is!

God heeft de wereld perfect gemaakt. Maar wij mensen hebben er een zootje van gemaakt door niet te doen wat God wil. Daarom is dood en verderf in de wereld gekomen. Het is dus allemaal onze schuld. Gelukkig bleef het daar niet bij! God zorgde zelf voor een oplossing door zijn zoon Jezus Christus (de naam die jij misschien regelmatig gebruikt om te vloeken) naar de aarde te sturen om onze overtredingen op zich te nemen. Hij confronteerde ons met het feit dat wij schuldig staan tegenover God en dat vonden wij niet leuk. Daarom hebben wij Hem vermoord. Wat wij niet wisten is dat daarmee al onze overtredingen ook meegenomen werden in zijn dood en op die manier heeft Jezus ons ervan verlost. Drie dagen na zijn overlijden stond Jezus op uit de dood en daarmee was zijn werk klaar. Hij wacht nu alleen nog totdat wij allemaal in Hem gaan geloven en dan komt Hij terug om zijn koninkrijk op aarde te vestigen.

Wat betekent dat voor het coronavirus? Iedereen die in Jezus gaat geloven wordt een nieuwe schepping. Je “oude ik” (wie je was voordat je Jezus leerde kennen) komt daarmee te overlijden en je wordt als het ware opnieuw geboren. Je nieuwe ik is een geestelijk wezen dat in je lichaam woont. Dat klinkt voor jou misschien een beetje zweverig, maar dat valt mee hoor, je merkt er niks van. Het enige wat je ervan meekrijgt is dat je geestelijk gaat groeien. Je slechte gewoonten komen steeds meer op de achtergrond te staan en je merkt dat je steeds meer liefde voor mensen begint te krijgen. De enige dood die er dan nog voor je bestaat is de lichamelijke dood en die is dan niet meer zo belangrijk. Geestelijk ben je immers tot leven gekomen en dat is een eeuwig leven met God, zoals het vanaf het begin bedoeld is.

De bijbel zegt het zo: “En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven en opgewekt is. Zo kennen wij vanaf nu niemand naar het vlees; en al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij Hem nu zo niet meer. Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden. En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft. God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd. Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.” – 2 Korinthe 5:15-21.

Als alles nieuw geworden is voor je, wat zou de wereld je dan nog kunnen doen? De angst voor ziektes als het coronavirus doet je dan niks meer, want als je lichamelijk komt te overlijden weet je dat je voor eeuwig zult leven met God. Dat is een heel andere insteek dan het materialisme! De wetenschap dat er een heerlijk leven op je wacht geeft rust en vrede in je hart die alle begrip te boven gaat. Waarom zou je dan nog bang zijn om ziek te worden?

Ik zeg natuurlijk niet dat ik geen mondkapje zal dragen als dat verplicht gesteld wordt hoor, ik wil jou best beschermen tegen het virus. Alle maatregelen die de overheid stelt om de verspreiding van Corona tegen te gaan zal ik gehoorzamen. Ik doe dat echter alleen maar omdat het verplicht is, niet uit angst om ziek te worden of om dood te gaan. Die angst heb ik niet meer. Die angst heeft Jezus weggenomen. Hij is de ultieme Geneesheer. Kom bij Hem met al je angsten en Hij zal je ervan verlossen. Dan zal de angst voor het coronavirus geen vat meer op je hebben en kun je in vrede leven. Dat is toch veel meer waard dan een mondkapje?