De ene webshop is de andere niet

Webshops hebben het extra druk tijdens de huidige lockdown. Logisch natuurlijk, want waar moet je anders je kleding en spullen kopen als alle winkels dicht zijn? Het grote nadeel is alleen wel dat je niet kunt passen voordat je koopt. Daarnaast is het lastig om een kledingstuk te beoordelen aan de hand van enkele foto’s.

Ik kan me een tijd herinneren dat de meeste mensen nogal huiverig waren om überhaupt iets online te kopen. Er waren veel verhalen bekend over nep-webwinkels die je van tevoren lieten betalen en dan kreeg je niks. Ik ben daar zelf ook al eens ingetrapt. Een goed uitziende webshop bood allerlei modellen Nike sportschoenen aan voor een paar tientjes. Ik weet wel dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dat het dat dan ook is. Maar dat wist ik toen nog niet en dus trapte ik erin. Dat heeft mij niet meer dan enkele tientjes gekost, maar ik zag verhalen van mensen die daar voor honderden euro’s gekocht hadden en die kregen hun geld niet terug. De politie heeft wel een meldpunt voor frauduleuze webshops, maar daar wordt weinig tot niks mee gedaan.

Om deze reden zijn er websites waar je kunt controleren of een webwinkel wel of geen zuivere koffie is. Dat betreft sites als Trustpilot en Webwinkelkeur. De winkels die door deze sites worden goedgekeurd krijgen een keurmerk. Natuurlijk kan het keurmerk logo wel worden gekopieerd en dus moet je altijd eerst controleren of de webwinkel wel écht het keurmerk heeft voordat je ze kunt vertrouwen.

Eind november zocht ik op Google met de zoekterm “warme winterjas heren” en meteen kwamen de bekende webshops naar voren zoals Wehkamp, Bol en Zalando. Dat zijn dan ook de meest betrouwbare shops waar je zonder veel problemen kunt bestellen. Maar ik ben eigenwijs. Ik heb een bepaalde smaak, ik koop niet zomaar een jas. Hij moet stoer zijn en een bepaalde uitstraling geven. Normaliter shop ik dan bij Large of soms Attitude Holland. Toch zocht ik deze keer nog even verder. Ik kwam uit bij een Duitse webshop genaamd Die Stil (de stijl). Daar zag ik een aantal jassen die me heerlijk warm en stoer leken, dus daar plaatste ik een bestelling.

Ik ben gewend om meteen na het plaatsen van een bestelling een mail te krijgen met een orderbevestiging. Die kreeg ik niet en dus kreeg ik het meteen benauwd. Ik stuurde de webshop een mail met de vraag of de bestelling goed was doorgekomen. Ze antwoordden vrij vlot en ze verzekerden me dat de bestelling goed was binnengekomen. Het kon echter wel 10 tot 15 dagen duren voordat de jas zou worden verstuurd, omdat hij schijnbaar nog gemaakt moest worden. Dat vond ik wel een beetje vreemd, maar ik heb geduld.

Twee weken later had ik nog geen verzendbevestiging ontvangen, dus deed ik weer navraag. De jas die ik besteld had bleek erg populair te zijn, dus ik moest nog maar even wat langer geduld hebben.

Hoe langer het duurde, hoe achterdochtiger ik werd. Na meer dan een maand besloot ik contact op te nemen met Paypal om mijn geld terug te krijgen. Ik gaf aan in een bericht dat ik een vermoeden had dat Die Stil wel eens een nep-webshop zou kunnen zijn. Ik had echter niet goed gelezen op de site van Paypal, want het bericht dat ik naar hen had gestuurd was eigenlijk voor de andere partij bedoeld en zo kwam mijn bericht dus bij de webshop terecht. Ze verzekerden mij dat ze wel degelijk een gerespecteerd bedrijf waren. Als oplossing hadden ze bedacht dat ik ongeveer 8 euro terug zou krijgen als ik zou besluiten om nog even wat langer te wachten. Ik besloot om daarmee akkoord te gaan.

Weer een maand later en nog steeds geen verzendbevestiging. Daarom stuurde ik een pittige mail naar de webshop waarin ik uitte dat ik heel geduldig met hen geweest was en dat de meeste andere mensen in mijn geval al lang hun geld teruggevorderd zouden hebben. Als antwoord kreeg ik dat de fabriek waar mijn jas gemaakt moest worden tot eind februari gesloten was. Ik kon beter een vervangend product uitkiezen.

Zo gezegd zo gedaan. Ik mailde twee links naar jassen die ik ook wel mooi vond. Helaas waren ook die niet op voorraad. Ten einde raad verzuchtte ik dat het me op dat punt al niet eens meer uitmaakte wat voor soort jas ik kreeg, als er maar een rits in zat en een warme voering met opstaande kraag. Vervolgens kwamen ze met de vraag of ik niet een knalrood leren jack wilde. Natuurlijk wilde ik dat niet. Toen wisten zij het ook niet meer, ik moest alsnog zelf kiezen.

Ten einde raad deed ik nog een laatste poging om zelf een jas te kiezen. Gelukt! Deze hadden ze wel op voorraad en zou binnen 48 uur worden verzonden. Maar in de loop van de week die volgde kreeg ik nog steeds niet de felbegeerde mail met tracking informatie. Bij navraag bleek het bedrijf een jubileum te hebben en daarom waren ze een week dicht. Maar ook daarna kwam er geen mail. Dus voor de zoveelste keer stuurde ik een bericht waarin ik aangaf dat ik het helemaal gehad had met deze shop en dat ik nog nooit zo’n verschrikkelijke ervaring met een webshop had gehad.

Ze bleken de jas warempel toch nog op de vrijdag vóór het jubileum te hebben verzonden en ik kreeg eindelijk de tracking informatie. Tot mijn grote schrik kwam de jas uit China! Mijn ervaring met Chinese webshops zoals Ali Express is dat als je daar een maat L bestelt, je een maat S krijgt. Maar omdat het hier een Duitse webshop betrof durfde ik het risico wel aan. De meeste Europese webshops zijn namelijk wat kledingmaten betreft wel vrij accuraat. Als ik van tevoren geweten had dat Die Stil hun producten in China liet produceren, had ik nooit bij ze besteld.

Ik hield mijn hart vast. Met een beetje geluk zou de jas alsnog passen en daar hoopte ik stiekem op. Maar nee hoor, de jas was inderdaad twee maten te klein. En overigens ook een stuk dunner dan hij op de foto leek. Ik had geen zin in nóg meer gedoe met die asociale gasten, dus ik heb hem maar niet teruggestuurd. Onze oudste zoon is nu heel blij met zijn nieuwe winterjas, die hem heel goed bevalt. Nu ik nog. De winter is inmiddels bijna voorbij, dus in de herfst ga ik een nieuwe poging doen. Deze keer blijf ik maar veilig in de bekende webwinkels hangen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s